آزمایش لجن


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان oiltester و آدرس oiltester.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

دستگاه تست روغن ترانس (oil tester )

برای تست روغن ترانس ازدستگاه تست روغن (oil tester) یا همانbreak down voltage test استفاده میشود.

18,500,000 تومان


آزمایش لجن

این آزمایش تنها در صورتی صورت می گیرد که  NN>0.15 mg KOH/g باشد. این آزمایش معمولاً برای روغن های تحت سرویس دهی در ترانسفورماتور انجام میگیرد.

 

همچنین  برای تعیین پنتان نامحلول در روغن عایق در سرویس کار هم انجام می شود. لجن یک مادۀ رزینی پلیمری بوده که به صورت جزیی هدایتگر الکتریکی  و عایق در مقابل انتقال حرارت و جذب کننده  رطوبت می باشد.

اگر آب در ترانسفورماتور وجود داشته باشد، آب توسط لجن جذب می شود. وجود لجن محلول بیانگر وجود آلودگی در روغن و یا خراب شدن روغن یا هر دو می باشد. وجود لجن حل شده  در روغن زنگ خطری در رابطه با تشکیل  رسوب در روغن ترانسفورماتور

می باشد .

بعضی از آزمایشهای خاص که ادامۀ این آزمایش بوده و در استاندارد ASTM D 1698-2003 آمده است ، جهت بررسی شروع و یا عدم شروع لجنی شدن روغن می باشد.

 

نتیجۀ این آزمایش بدست آوردن  یک شماره برای تعیین میزان لجنی بودن روغن می باشد که این شماره مشخص کننده راهکار مناسب برای نگهداری ترانس است.

روغن ترانسفورماتور را می توان با فیلتر کردن احیاء کرده و طول عمر ترانسفورماتور را افزایش داد البته در صورتی که

روغن شروع به لجنی شدن نکرده باشد و یا کمی لجنی باشد.اگر لجنی شدن روغنی زیاد شده باشد به نحوی  که تشکیل رسوب کرده باشد به مکانیسم  تعمیرات و نگهداری کامل تری نیاز می باشد. این فرآیند شامل خارج کردن ترانسفورماتور از سرویس، شستشوی داخل و سیستم عایقی ترانس، شتسشوی تانک آن و سیستم خنک کننده ترانسفورمر است. انجام این کار مهم است زیرا احتمال قرارگیری لجن مرطوب در نواحی حساس ترانسفورماتور که تحت تنش

شدید الکتریکی می باشد وجود دارد در ضمن اینکه لجن یا رسوب و رطوبت گیر افتاده در سیستم خنک کاری باعث کاهش بازده سیستم خنک کننده ترانس می شود. همچنین قرارگیری لجن در این مکان باعث ایجاد فالت های (falt) زودرس و یا مشکل در انتقال حرارت می شود. یک نمونه روغن به حجم تقریبا 50 میلی لیتر برای انجام این آزمایش لازم می باشد.

بهترین ابعاد شیشه

10×1/8 سانتی متر می باشد. دو میلی لیتر از نمونه باید در یک شیشۀ کوچک ریخته شود.

ده میلی لیتر از n- پنتان را در شیشه ریخته و درپوش آن را محکم ببندید و شیشه را تکان دهید. نمونه باید به مدت 24 ساعت در

اتاق تارکی نگهداشته شود. پس از آن محلول بایستی به دقت از لحاظ وجود ردهای از لجن دیده شود این بررسی بایستی با استفاده از کج کردن شیشه به نحوی که حباب هوا موجود در روغن به طرف پا یین حرکت کند و باعث بهم ریختگی روغن شود صورت گیرد.

اکثر لجن ها به صورت توده ژلاتینی و یا ذرات ریز می باشند. در صورت وجود لجن در روغن معمولاً به صورت یک حجم جرمی کدر و یا تیره در ته شیشه قابل مشاهده است. در صورتی جواب آزمایش مثبت بوده که ذرات جامد ریز در لحظۀ آغاز آشفتگی در سیال نمونه در ته شیشه دیده شود و در غیر این صورت جواب آزمایش منفی می باشد.

نتیجه آزمایش به صورت                   الف(بدون لجنی     ب) لجن سبک                       ج) لجن سنگین  

صورت

ثبت میگردد.





:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : fadaei
ت : شنبه 9 اسفند 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');